Ospitalita Italiana

 

1 Introductie

Unioncamere heeft met het project “OSPITALITÀ ITALIANA, Italiaanse restaurants in de wereld” zich ten doel gesteld de Italiaanse restaurants in het buitenland te promoten, die de typische kwaliteitsstandaard van de “Ospitalita’ Italiana” te geranderen met de ondersteuning van het ‘Istituto Nazionale Ricerche Turistiche’ IS NA.R.T (“Nationale Instituut toeristische onderzoek”), onderdeel van de Kamers van Koophandel.

De coordinatie Commissie, het governance orgaan van het project, definiert en update het “Tecnische Disciplinair” dat de kwalificaties bepaalt, waar de Italiaanse restauranten in het buitenland aan moeten voldoen om het ” Marchio Ospitalita’ Italiana, Italiaanse restaurants in de wereld” te verkrijgen.

2 Doel en applicatie

Het Disciplinair, van algemeen karakter en op geldig op internationaal niveau, bestaat uit de volgende 10 regels:

1. Identiteit en onderscheid

2. Ontvangst

3. Mise en place

4. Keuken

5. Menu

6. Gastronomisch aanbod

7. Wijnkaart

8. Olijfolie extravergine

9. Ervaring en competentie

10. DOP en IGP producten

Elke regel heeft bepaalde kwalificaties, die onderstaand weergegeven zijn.

Er zijn vijf essentieele kwalificatie eisen (KO) voorzien, wanneer hier niet aan voldaan wordt krijgt het restaurant geen “marchio”. De essentieele, in de tekst in vette letters aangeduide kwalificaties, zijn het gastronomische aanbod, de ontvangst, de wijnkaart, de olijfolie, de ervaring en competentie van de chef.

3 Kwalificaties

1 Identiteit en onderscheiding

a. De inrichting is verzorgd en het roept een Italiaanse sfeer op, dankzij verschillende onderscheidende elementen ( schilderijen, foto’s, Italiaans design en typische italiaanse inrichting)
b. Beschikbaarheid van specifieke communicatiemiddelen, tevens in de Italiaanse taal ( website, brochure .. ) om de italiaanse identiteit van het restaurant weer te geven (bijvoorbeeld de band tussen de restauranthouders en het Italiaanse territorium, beschrijving van het soort keuken, aanwezigheid van chefs met een Italiaanse opleiding, Italië als land van het herkomst van de producten etc..)
c. Het restaurant is vermeld in nationale en internationale gids
d. Het restaurant promoveert de cultuur en de traditionele wijnen en gastronomie via speciale intiativen, zoals: themaavonden, proeverijen, aanweigheid van boeken, tijdschriften, kookboeken, gidsen etc..
e. Er is een ruimte beschikbaar voor de promotie en/of de aankoop van DOP en IGP produkten, waar ook eventueel informatief materiaal beschikbaar is.
f. Het insigne van het restaurant herinnert aan de italiaanse origine.

2 Ontvangst

a. In het restaurant moet tenminste één persoon aanwezig zijn, die met de gasten in de Italiaanse taal kan communiceren (essentieele kwalificatie- KO)
b. Het beschikbare personeel ten aanzien van de gastenrelaties is gemakkelijk herkenbaar en in staat om de belangrijkste aspecten van de gerechten van de Italiaanse traditie te illustreren.
c. Het restaurant beschikt over twee gescheiden ruimtes; voor rokers en niet rokers en een garderobe beschikbaar voor de gast en.
d. De buitenruimte van het restaurant is verzorgd, schoon en verlicht.

3 Mise en place

a. De mise en place (borden, serviesgoed, bestek, tafellinen) is van Italiaans design en/of Made in Italy.
b. Er worden verschillende soorten van glas en bestek (-geen plastic) gebruikt welke in relatie staan tot de drank en de gerechten die geserveerd worden.
c. Het aardewerk gemaakt van porselein.
d. Het aanweizge tafellinnen is schoon, niet beschadigd en niet hersteld.
e. Er zijn decoraratieve elementen op de tafel (bloemen, kaarsen, en andere aankledingsartikelen).

4 Keuken

a. De keuken heeft in relatie tot de geserveerde gerechten voldoende adequate apparatuur en personeel.

b. De keuken is zichtbaar voor de gast.

5 Menu’

a. De namen van de menugerechten zijn in correct Italiaans vertaald.
b. Het Menu’ is in categorien van gerechten veerdeld ( bv. voorgerecht, eerste hoofdgerecht, tweede hoofdgerecht, etc .. )
c. Het menu is geschreven met behulp van hoogwaardige grafische materialen.

6 Gastronomisch aanbod

a. Het percentage van de gerechten en recepten van Italiaanse traditie is niet minder dan 50% van het totaa aantal gerechten op het menu. Het percentage moet worden bereikt met de aanzienlijke bijdrage van elk aangebode type. (essentieele kwalificatie- KO)

b. De basisproducten welke voor de bereiding van de Italiaanse gerechten worden gebruikt (zoals pasta, ingeblikte groenten, kazen etc.) zijn afkomstig uit Italië.
Opmerking: Als u geen Italiaanse producten kunt vinden door bijvoorbeeld een specifiek importverbod of zeer ongunstige omstandigheden (bijv. douanerechten, etc. ..) is het de taak van de restauranthouder de verwijzingen naar de beperkingen en of nationale wetten die het gebruik van deze specifieke producten verbied.

c. Het restaurant serveert kazen vleeswaren afkomstig uit Italië.
d. Het restaurant serveert Italiaanse espresso koffie

7. De wijnkaart

a. De wijnkaart moet tenminste 30% Italiaanse DOP of IGP (DOC, DOCG, IGT) wijnen bevatten. In ieder geval moeten er tenminste 5 Italiaanse wijnen DOP of IGP zijn. (essentieele kwalificatie- KO).

Opmerking 1. De kwalificatie is altijd geldig met uitzondering van landen waar specifieke import restricties zijn, zoals in het geval van enkele Arabische landen.

Opmerking 2. In het geval van een zeer ongunstige verkoop situatie, dan zal de restaurateur moeten communiceren, kan er van de kwalificatie van 30% worden afgezien. Echter moet er een hoog aantal Italiaanse wijnen aanwezig zijn, ten opzichte van Europese concurrent (Spanje, Frankrijk ..) in ieder geval moeten er 5 Italiaanse wijnen DOP of IGP zijn.

B. Op de wijnkaart zijn er Italiaanse mousserende wijnen voorgesteld

c. Op de wijnkaart zijn er de naam van het wijnhuis/producent, de denominatie en de regio van herkomst genoemd.

d. Het restaurant biedt likeurs en gedistilleerde dranken uit Italië.

8. Olijfolie extravergine

a. Het restaurant moet voor de dressing van de gerechten alleen maar Olijfolie extravergine DOP/IGP uit Italië aanbieden of Italiaanse olijfolie extravergine. (essentieele kwalificatie- KO)

b. De Italiaanse olijfolie extravergine wordt gebruikt in de bereiding van de gerechten.

c. De gast heeft de keuze tussen verschillende soorten Italiaanse olijfolie extravergine of DOP/IGP.

9. Ervaring en competentie

a. De chef moet voor de voorbereiding van de Italiaanse gerechten en recepten, tenminste een van de volgende kwalificaties hebben (essentieele kwalificatie- KO):

aantoonbaar certificaat van de Italiaanse keuken, verkregen bij een instituut met een goede reputatie.
opleiding bij een restaurant in Italië voor een periode van minimaal 6 maanden.
ervaring in de Italiaanse keuken, ook minstens 3 jaar bij een Italiaans restaurant in het buitenland.

b. Het personeel, die voor de voorbereiding van de gerechten zorgt, heeft deelgenomen aan verbeteringsactiviteiten t.a.v. de italiaanse keuken.

10. DOP en IGP produkten

a. Het gastronomische aanbod voorziet in het gebruik van Italiaanse DOP en IGP producten in de voorbereiding van de gerechten of gedurende de maaltijd.

World Restaurant research click here